onsdag 19 mars 2014

En studie i scarfar

Hur syr ni era scarfes / halsdukar / dregglisar? 

 
Denna typ av scarfes kan ju sys på så ofantligt många sätt. En del gör dem helt platta, många gör framtycket större så det blir pösigt, många gör dem med råa kanter och några gör det med 1 söm medan andra med 3 sömmar. Jag tänkte ta upp mina olika varianter och kanske kan jag inspirera lite grann. 

Mina scarfes syr jag med 3 sömmar så att alla ändar är spetsiga. Jag börjar alltid med att sy halssömmen räta mot räta så man slipper den skavande sömmen där. Sedan kör jag de båda sidosömmarna. Skall den bli vändbar sparar jag såklart ett litet hål någonstans.

Utbytbar rosett
Om ni tittar på bilden högst upp så har jag bytt plats på rosetterna dessa två scarfes emellan sedan den bilden. De sitter fast med en tryckknapp och då kan man ju byta som man känner. Tänk bara på att små bebisar som älskar att stoppa små saker i munnen inte är rätt mottagare för den här typen.

Vändsydd utan och med stickning
De båda rosa här är vändsydda båda två. Jag ville bara visa vilka olika intryck de ger beroende på om man gör en stickning runt kanten eller ej.

Spets på olika sätt
 Båda dessa turkosa har fått en tunn spets runt kanten. I det första fallet har jag rå OL-kant där jag lät en spets gå med i overlocken. I det andra fallet så har jag vändsytt scarfen och låter spetsen sticka ut emellan tyglagren.
Helt olika!
Här ville jag göra dem så olika som möjligt. Den första är vändsydd med muddtyg som baksida samt dekorrosett medan den andra är med råa kanter samt baksida i fleece. Den i fleece blir ju betydligt stabilare och samtidigt mycket varmare.

Ännu mer spets och illusionen av spets
När man lägger dessa två bredvid varandra ser det nästan ut som om båda har spets runt kanten. I det första fallet har jag sytt fast en tunn spets runt hela den vändsydda scarfen. Den fick även en liten rosett fastsydd i samma typ av spets. På den andra har jag gjort en overlockad rå kant och satt fast en rosett i en hel annan spets med hjälp av en knapp.

Material: 

Med vänlig hälsning


Inga kommentarer: