onsdag 26 mars 2014

Keps-mössa: learning by doing

Oj vad populära dessa keps-mössor är såhär på våren, åtminstone i sy-kretsar. De kallas av den del för meps och här följer en liten beskrivning av hur jag sytt mina barns

Jag har varit skeptisk till keps-mössorna eftersom jag inte tycker det är särskilt snyggt. Men det är lite för praktiskt för att inte hänga på trenden ändå. Nedan följer mitt första försök på meps. Det är kanske inte riktigt en tutorial, utan snarare är det en beskrivning av hur jag valde att göra. Och tänka sig, jag har nästan svängt om och tycker det är ganska snyggt på mina fina barn.

Ser ni den lilla truten som jag gömt i en av stjärnorna? En lite rolig detalj som jag gjort med hjälp av stryka-på-vinyl.
När jag syr mössor så lägger jag tyget mot vikt kant. Jag vill ha sömmen mitt bak eftersom jag tycker det blir snyggast form på min baggy-mössa då. Därför behöver jag ha skärmen mitt på det vika stycket, hänger ni med?
Jag ritade ett streck rakt in från MVK (mot vikt kant) mot mitten som jag sedan klippte upp. Sedan ritade jag en skärm på frihand, ca 5 cm hög. På detta första försök till skärm gjorde jag skärmen helt rak i basen. Det var INGEN bra idé. Som ni kanske ser på bilden här till vänster så står ju skärmen rakt ned för ögonen på barnen. Det var bara att sprätta upp och göra om!
Nästa version på skärm såg ut såhär! Med välvd bas så böjer sig skärmen uppåt när den är fastsydd på mössan och det blev en himla skillnad till det bättre. Dock behövdes stickningar längs skärmkanten för att formen skulle hålla sig snygg.

Skärmen är vändsydd och jag har strukit fast mellanlägg på båda styckena för att ge skärmen bra med styrsel. Dessutom gjorde jag alltså ett par stickningar längst ut. 

När jag hade vändsytt skärmen och vikt den rätt stoppade jag helt enkelt in den i det långa hålet. Det gör inget om det inte stämmer precis och skärmen blir för kort. Då kommer sömmen bara börja lite innan och sluta lite efter skärmen. 


Skärmen syddes fast i mössan och på bilderna ovan visar jag både hur den ser ut liggandes platt och hur den ser ut om jag låter skärmens söm ligga rakt upp. När detta var gjort sydde jag ihop mössan som vanligt.
Oftast gör jag inte mina mössor vändbara utan syr ihop hela mössan i 4 lager tyg med en söm. I den sömmen passade jag på att sätta fast en liten lapp från 3exter att skriva namnet på.

Mönster: Baggy-mössa som jag förändrat enligt förklarningen ovan. 

Material: Cirkel med stjärna (grön jersey), mörkt påpressbart mellanlägg från Tygladan, namn-etikett från 3exter, vinyl från GladaGrodan 

Med vänlig hälsning

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Syr du keps mössa på beställning? Skulle vilja ha en till min pojk på 3år snart isåfall. Min mail Finskan68@hotmail.com

Unknown sa...

Hej syr du fortfarande mössor? Jag skulle vilka köpa en till min son som är 4,5år min mail är niniz_89@Hotmail. Com