måndag 24 december 2012

Ett färgglatt set!

Set, tröja och byxa!

Dessa nya tyger är så fina tillsammans både stjärnor, fordon, ränder och även ugglor super fint ihop. Jag ville kombonera lite multi rand med stjärnor denna gång och sedan sy ett par mjuka velour byxor till, men för att binda ihop dessa två plagg så valde jag att sy passpoaler i sidorna på byxan i koboltblått. Tänk vilken enkel detalj för ett par helt vanliga mjukbyxor verkligen super enkelt, dessutom tar det ingen mycket längre tid än att sy byxan utan.
Den där med raglarärm på tröjor jag gillar verkligen det, tycker det blir så himla snyggt när man använder olika tyger på livet och ärmarna, så det blir lätt att jag väljer denna modell.



För att sy dessa passpoaler så behöver man en bit vanlig bomulls kanband och en bit passpolasnöre och så klart ett par ut klippta byxor i valfritt tyg :) Jag vek ut det färdig vikta kantbandet och la psspolasnöret mitt i kantbandet sedan satte jag på blixtlåspressar foten på symaskinen och sydde en raksöm längst med hela bandet (varför jag använde den pressarfoten var för att jag ville ha sömmen så nära snöret som möjligt). Jag sydde ihop benet som vanligt med overlocken och mellan fram och bakstycket la jag in passpoalen, verkligen super enkelt man kan ju naturligt vis använda vilket tyg man vill när man syr passpoaler men jag hade en så bra färg i just bomulls kantband så den fick det bli.
Byxmodellen är en väldigt enkel modell med resår i midjan och benslut, jag har en liten förkärlek till velour brallor mjuka sköna och bekväma till den lilla tvååringen som springer runt och busar hela dagarna.



Mönster:
Tröja stl 92 ottobre 4/2012
Byxa stl 92 eget

Material:
Turkos-cobolt-orange randig jersey 
Cobolt blå jersey med vita stjärnor
Cobolt blå mudd

Himmelsblå velour
Cobolt blå bomulls kantband
passpoalsnöre

Ha de gott!
Vänliga hälsningar Pernilla/Mockolini

Inga kommentarer: