onsdag 2 januari 2013

Fodrad åkpåse för de små

Åkpåse/overall som är enkel att vika upp och därför passar perfekt i babyskydd eller liknande där bebisen kanske fortsätter sova inomhus ibland.

Visst är åkpåsen underbar? När jag var gravid med mitt andra barn så köpte jag genast mönstret till denna. Jag hade sett den på en sy-blogg och lagt mönsternumret på minnet. Så när lillasyster åkte hem från BB var det just i denna modell. Då var den sydd i en strechfrotté från JNY, fodrad med velour. Denna gång är den i grafitgrå velour och fodrad i strechjersey. Den är alltså inte svart utan mörkt grå. Jag gillar denna nyans som inte blir riktigt lika skarp som kolsvart.

Den är väldigt smart i modellen tycker jag. Om man har en bebis sovande i sitt babyskydd/barnvagn är det bara att veckla upp den (se bilden nedan) så kan man låta bebisen ligga kvar utan att behöva krångla av massa ytterkläder. I mönstret står det att man skall sy fast kardborreband till knäppningen, men jag har satt knappar istället. Smidigare (och tystare) än kardborre tycker jag.


Overallen knäpps i två steg; först framstycket mot ärmarna och sedan två flikar från bakstycket som knäpps omlott
För tillfället agerar den vinteroverall till storebrors docka. Dockan är snarare storlek 62 än den 56:a som var den storlek jag sydde efter enligt mönstret.

Att tänka på: Istället för bomullsband tog jag syntetband med små ugglor på. Tänk på att värma på ändarna  så att de smälter innan du syr fast dem så att de inte repar upp sig såsom syntetband annars gör.  Fodret har jag dragit ut lite och gjort en stickning utmed alla kanter så att det fina mönstret skymtas lite varstans.
Mönster: Ottobre 3/2003
Material: Grafitgrå velour, strechjersey i rosa/orange/svart zigzag, band och knappar (dockan på bilden har en body sydd i jersey med djungeltryck)

5 kommentarer:

Pyssellycka sa...

Verkligen supersmart! Och fin blir den också!

Alice BraLLan sa...

Tack! Ja, den är verkligen smart.

Lehna sa...

Hej. Syr du på beställning? :) Skulle verkligen vilja ha en sån här fin åkpåse till vår bebis som ännu ligger i magen.

lis sa...

hej! köpte mönstret till denna underbara åkpåse men fattar inte riktigt hur man syr, har fastnat på typ första steget haha :) åh en TUT på denna vore underbart.... :)

Anonym sa...

Hej.
Jag undrar hur man får tag på det här mönstret?
Mvh Linnea