måndag 6 juni 2016

T-shirt + kjol = klänning

Dottern som vanligtvis inte alls är förtjust i varken klänning eller kjol frågade mig i fredags morse om jag kunde sy en matchande kjol till den T-shirt jag precis blivit klar med. 

Som tur var hade jag ett passande kjolmönster i en tidning och precis tillräckligt mycket tyg för att kunna göra kjolen i samma tyger som T-shirten.


T-shirten är av ett nytt mönster jag inte testat tidigare, Summercamp från Ottobre 3 2016. Fram-, baksida samt raglanärmar som syddes i tyget Shark (ekologisk jersey) kombinerades med svart ekologisk jersey i plaggets sidor som syddes som separata sidstycken.

Kjolens mönster är från Allt om Handarbete 3 2016. Mönstret är egentligen bara upp till stl 128 men jag förstorade det lite så att det skulle passa dottern som har 134/140. Hade planerat att använda svart mudd till kjolen men hade inte tillräckligt, så jag använde svart/vit-randig mudd istället och faktum är att jag tycker att det blev riktigt bra - helt klart roligare än en svart mudd.

Dottern blev himla nöjd med outfiten, som skulle användas samma dag på min brors student. Själv tyckte jag att det var himla smidigt att kunna stoppa in T-shirten innanför kjolen så att det såg ut som en klänning istället och hon fick faktiskt en kommentar om att det var en fin klänning hon hade på sig. Men eftersom hon inte har kjol på sig så ofta tycker jag att det är perfekt med T-shirt som kan användas till alla andra möjliga plagg.

Den svart/vit-randiga mudden kommer jag inte ihåg var jag köpt men allt annat tyg är härifrån JNY.

På återseende!
//LarsensLiv

Inga kommentarer: