torsdag 16 juni 2016

Öljetter och tassels

Av någon anledning hade jag fått för mig att det var svårt att sätta öljetter. Det var flera år sedan jag köpte hem ett set till min prym-tång för att kunna sätta dem, men jag hade inte ens testat. 


För ett par veckor hade jag lite vänner över på sy-träff och en av dem, Renis, satte öljetter bredvid mig och jag såg hur himla lätt det var. Slut med att skjuta på det med andra ord och jag tänkte passa på att dela med mig av hur enkelt det är. Istället för band i öljetterna blev det spets som snören och jag avslutade dem med "tassels".


På baksidan av förpackningen (PRYM) finns en beskrivning och den lägger jag med här bredvid tillsammans med fotografier.
  • På bilden ovan till vänster har jag markerat vart jag vill ha öljetterna. Dessutom har jag förberett lite småbitar att förstärka med. Dessa stryker jag inte fast med mellanlägg i detta fall där öljetterna bara är dekoration, jag bara lägger med dem när jag sätter öljetten i och med att det i detta fall bara är ett lager tyg. Om öljetterna har en funktion kan det vara bra att förstärka med vliselin eller liknande.
  • Nästa steg är att göra hål i tygerna genom de lager som öljetten skall sitta i. Här har jag använt ett hålverktyg, men jag hade lika gärna kunnat använda en sax med smal spets eller det verktyg som finns med tången.


  • När tyget har hål så tryck igenom den del av öljetten som "sticker upp". Den extra tygbiten ligger på undersidan och öljetten går genom den med. Lägg sedan den plattare ringdelen på den uppstickande delen. Se till att den sida som har en lite nedsänkning är nedåt (se bilden med ring runt på teckningen här ovanför). 
  • Den platta delen av verktyget i tången skall ha den öljettdel som sticker upp i sig. Verktygsdelen med en nedstickande del skall ligga mot den plattare delen (ovansidan).
  • Tryck till och du är klar!
Mönster: Grundmönstret på byxorna är JNY:s egna som tyvärr är slutsålt (men det skall tryckas igen). På det mönstret har jag ritat till fickor. 

Material: Hello Zebra ekologisk jersey och svart muddtyg från JNY. Beige strechspets 15 mm  och tassel beige från 3exter. Öljetter med verktyg från Bibbis. 

Med vänlig hälsning, BraLLan by Alice


Inga kommentarer: