torsdag 27 november 2014

Drömmande änglar och långa kantband

Till helgen är det redan första advent. Hur går det med julkläderna? Här är ett set som är sytt i "Winter dreams" med matchande stjärnor.


Ibland kanske det känns mest logiskt att göra det mest mönstrade plagget som överdel och en lite lugnare variant som underdel. Men jag gillar verkligen färgglada tajts. Just i detta fall är ju även överdelen mönstrad, men jag tror tajtsen kommer bli superfina även med exempelvis en enfärgad röd tunika.
 
Att tänka på: Att skära kantband är verkligen tråkigt, till och med jättetråkigt, i min mening. Men när man skurit ut massor är det en så skön känsla. Numera gör jag som många andra, att jag skär ut långa kantband av rundstickade tyger så slipper man massa oanvändbara slattar. Till min bandkantare (Janome CoverPro) gör jag 3,2 cm breda i mudd för 3-vik och 4,2 cm breda i interlock till 4-vik. JNY:s interlock och mudd är rundstickad och jag gör såhär.
  • Först lägger jag rundeln med tyget rakt (den ligger då alltså dubbel, se bilden till vänster). Sedan skär jag med skärkniv band i rätt storlek, men inte hela vägen fram till kanten. 
  • Sedan viker jag upp tyget så att jag har den hela änden helt uppvikt (ni ser vikkanten mitt på det hela tycket på bilden till höger). Då är det dags att göra det hela till en enda lång remsa. Linjalen lägger jag så att slutet på den ena remsan når toppen på nästa. Första gången får man tänka till och sedan är det bara att fortsätta. 

Mönster: Från början är det en vanlig raglantröja som jag har ställt ut. Sedan lade jag till en ficka på ena sidan som jag ritade dit på frihand. Jag lade lite extra tid på mönsterpassningen så att en ängel tittar fram. På ena sidan av framstycket klippte jag sedan upp plagget från toppen och ner och gjorde ena delen i ängel-tyget och andra med stjärnor. Längst ut i armarna har jag "muddat" med ängel-jearsyn genom att först sy en rundel som jag sytt fast dubbelvikt. En stor fördel med att ha olika tyger på ett delat framstycke är ju att man slipper ta hänsyn till mönsterpassningen. Istället fokuserade jag på att mönsterpassa mitt fram på tajtsen! Det kommer kanske inte att synas, men det känns bra att det är bra.
Material: Winterdreams i jersey och röd jersey med stjärnor, båda ekologiska. Som kantband har ajg använt rosa muddtyg. Molnknapparna kommer från 3exter

Med vänlig hälsning



Inga kommentarer: