tisdag 25 juni 2013

Matchat med byxorna

Två kit med byxor och matchande scarf. Kul sätt att göra av med lite stuv-bitar.

Den röda velouren hade jag ca 0,5 m på fullbredd. Det gick utmärkt att få ut 2 par byxor i storlek 86/92. För att göra dem lite roligare använde jag några stuvbitar som blivit över från röd jersey med vita hjärtan samt utryckningstyget i jersey. Lillasyster på bilden nedan är dryga 80 cm, men som ni ser har byxorna mycket pös och jag har vikt både benmuddarna och midjemuddarna dubbla. Det är ju så bra när kläderna går att använda under flera storlekar.

Scarfen är tänkt att kunna användas dels som scarf runt halsen eller som schalett på huvudet. Lika fint på båda sätten. Det blir ju lite mer matchat när mönstret återkommer på ett annat plagg. Med bara den randiga t-shirten till så blir det lite spretigare tycker jag. 

Byxorna med hjärtan fick dekorsömmen i avig, smal tvillingsöm. Byxorna med utryckningsfordonen fick avig, bred tvillingsöm.

Mönster: Bra grundmönster för byxor finns att hitta i böckerna skrivna av Meedom. Sjalen klippte jag ut på frihand (ca 75 bred och 20 hög). Jag rundade av spetsen fram och kantade i två steg.


Med vänlig hälsning




2 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Åh så sött med matchande scarfs!/Åsa

Alice BraLLan sa...

Tack! Ja, det är himla fint tycker jag med.