måndag 2 maj 2016

Enkla förkläden

Själv har jag ofta förkläde på mig när jag skalar potatis eller rödbetor och när barnen ska hjälpa till med att röra i grytan eller kavla kaksmet så är det underbart att bara kunna ta på ett förkläde så att inte kläderna får eventuella fläckar. Nedan finns lite mått och tips för förklädessömnad till barn!

Använde mig av vävt bomullstyg här från JNY och klippte ut två olika stora rektanglar, 50*60 till dottern som är 6,5 år och 40*50 till sonen som är 5 år. Vek det sedan på mitten på längden och klippte då till rundningen efter nedan mönster där den gröna texten är för dottern som har stl 134/140 och den röda texten för sonen som har storlek 122/128.



Hade efter detta en bit kvar av de 0,8 meter jag beställt. Beslutade mig därför för att sy både förkläden och sjalar så att jag inte behövde tänka mer på påskutstyrseln.

Klippte ut en kvadrat som blev 66*66 cm och delade den sedan diagonalt, som synes nedan.




Ville så gärna testa min nya Babylock Imagine 2, och sydde därför med 4-trådig overlocksöm direkt på den råa tygkanten.

Till förklädena använde jag ett turkost bomullsband jag köpt tidigare. Sydde en ögla upptill till höger så att man kan justera efter önskad längd runt nacken och så blev det två band på varsin sida som kan knytas baktill eller runt magen om så önskas.

Barnen blev ruskigt nöjda och var dessutom tokfina påskkärringar! Förklädena används numer i köket när de hjälper till med matlagningen och sjalarna kan knytas snyggt runt halsen vilket är toppen när det är lite kyligt ute.


På återseende!
//Larsens Liv

Inga kommentarer: