torsdag 31 mars 2016

Vändbar bläckfisk

Vändbart igen! Ja, det är ju bland det bästa jag vet. Då går ju plagget att variera beroende på vad man matchar med. Dessutom är det ju en perfekt present om man inte riktigt vet vad mottagaren gillar. Ett mönstrat foder är ju alltid snyggt även om man helst vill ha enfärgat utåt. Sist, men inte minst, blir ju plagget lite tjockare.


Mönster: Denna jacka är mitt egna mösnster, men tidningen Ottobre har massor av olika huvtröjor. Även om det inte är delat fram egentligen så testa att kapa mitt fram. Går huvan egentligen omlott kan man rita om den lite så det passar. Det gäller bara att våga, det är så roligt när man kommer igång och varierar plagg.

Arbetsgång för vändbar kofta:
1. Sy 2 stycken koftor, en i varje tyg
2. Lägg koftorna räta mot räta (men strunta i ärmsluten tills vidare). Sy runt om hela koftan, förutom ett litet vändhål på valfri plats. Om jag har tänkt göra en stickning runt hela kanten efteråt brukar jag lämna vändhålet på baksidan i nederkanten. Om jag inte har tänkt att göra en stickning brukar jag göra vändningshålet i armhålan på ett av lagren.
3. Ha koftan med avigsidorna utåt och nåla ärmarna i varandra med räta mot räta. Se till att ärmen inte blir vriden - det är lätt hänt och händer mig ibland när jag inte är uppmärksam. Ärmarnas sidosömmar skall passas in i varandra. Sy hela vägen runt
Till slut: Vräng runt hela tröjan genom vändhålet. Antingen sys vändhålet igen för hand eller så sys en stickning runt hela tröjan som även syr igen vändhålet.
Sista tips: För att det skall bli extra stabilt där knapparna sitter så har jag strukit fast en remsa mellanlägg (vliseline) på insidan vid knappkanten på båda sidorna på ett av lagren.

1                                                              2                                                               3
 Material: Octopus ekologisk jersey från JNY, Strechvelour mörk jeansblå från Stoff&Stil, knappar med olika motiv från 3exter och vliseline.

Med vänlig hälsning, BraLLan by Alice


Inga kommentarer: