måndag 28 januari 2013

Träningskläder som gör en glad

 

Träningstopp!

 
 
 
I nya tyget Orient blev det i helgen en träningstopp sydd i mönster från en favorittopp i garderoben. Min utmaning med detta syprojekt var att lära mig att rynka genom att använda overlocken. Det var ju mycket enklare än vad man kan tro och jag blev mycket nöjd med rynket bak och mitt fram som en liten effekt.
 
För att rynka satte jag diffen på max dvs 2. Sen höjde jag pressarfotstrycket maximalt på båda nåltrådarna. Sen skulle man enligt instruktioner som jag läst mig till sy så sakta som möjlig för att få mest möjliga rynk. Detta var som sagt första provet och det går säkert att få det ännu mer rynkigare efter lite övning.
 
Orient är jätte snyggt till vyxenkläder och det kommer troligen bli en strandklänning och leggings också i detta tyg innan sommaren.
 
 

 
Här oven ser ni en detaljbild på det rynkade bakstycket som jag tycker blev en fin detalj. Den översta biten dvs de bakre axelbanden är i dubbelt tyg så det är ingen söm som skaver eller ser ful ut vid rynket.
 
Är du sugen på att sy en liknande topp finns det en snarlik i Sömnadsmagasin nr 9/2012 fast med mudd/trikå nertill.
 

Träna hårt nu (på rynk!)

 
Sandra
 

1 kommentar:

Mirre Syr sa...

Så fin och vilken lust att träna man får när man ser det härliga tyget!