lördag 19 september 2009

I Rymden finns inga känslor

Heter senaste filmen som min lillbror regisserar.
Den ska komma på Bio i Höst och jag var med under 2 dagars filminspelning och kan inte annat säga än att jag är mäkta imponerad över vad min lillebror kan åstakomma.
I Rymden finns inga känslor handlar om en kille, Simon, som har Asbergers syndrom. Simon är 18 år och har koll på logiken men svårare med känslorna. När han ska hitta en ny tjej åt sin storebror gör han det som ett vetenskapligt projekt – och kaos utbryter. Bill Skarsgård, spelar rollen som Simon och har tidigare medverkat i bland annat Kenny Begins och filmerna om Arn, Men för första gången spelar han en karaktär med en sjukdomsbild som skapar en minst sagt udda personlighet.
– Simon har Aspergers syndrom, vilket gör att hans tillvaro måste vara mycket inrutad, berättar manusförfattaren Jonathan Sjöberg.
– Han måste göra samma saker vid samma tidpunkter och äta samma mat samma veckodag. Han är också besatt av runda saker; det runda är kontinuerligt och tryggt i hans värld. Han avskyr förändring och hans storebror, som han bor hos, hjälper honom med allt.
Men förändring blir det när Simons storebrors flickvän gör slut. Storebror blir deprimerad, inget är sig likt och Simon ger sig ut på jakt efter en ny flickvän åt storebror.
– Han är så jäkla svårförståelig, så neutral i sitt ansiktsuttryck, så konsekvent i det han gör. Samtidigt är han så jäkla fin, jag tycker om honom jättemycket – och även han utvecklas under filmens gång, säger Bill Skarsgård."
Här kan du läsa hela artikeln om filmen. Jag var bara med i två dagar av inspelningen men jag rekommenderar alla att gå att se filmen till hösten för jag är helt övertygad om att den kommer att bli fantastiskt fin, rolig och lite annorlunda. Vill du läsa mer om filminspelningen som varit så kan du gå in på deras blogg och uppdatera dig.

4 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Spännande med en film inspeling, verkar vara en intressant film./Åsa

bronco sa...

Kommer den till Järpenbion, månne?

JNYdesign sa...

När jag skrev till hösten så menade jag nästa höst, (nu är det ju snart vinter) =) Men för Er som inte kan hålla Er så kommer en bit av filmen som novell film till våren.

Bronco, självklart ska den till Järpenbion, det ska jag se till...
Jag ska prata med Martin.

Photo by emma sa...

När kommer kläderna till testfamiljerna??..länktar :-)