onsdag 18 februari 2015

Orange stjärnor

Stjärnor är, precis som moln, ett sådant där tyg som JNY har haft i många varianter under årens lopp. Denna färgställning gick verkligen hem hos mig.


Jakten pågår efter den perfekta mysbyxan. Jag har gjort lite olika varianter på haremsbyxa, men aldrig försökt mig på någon med lite tajtare passform förrän nu. Dottern blev nöjd och då är jag nöjd! Tack vare de vikbara muddarna så kan de ju användas länge dessutom. Som extra detalj gjorde jag två knälappar i samma form som stjärnorna på tyget. Lyckligtvis hamnade de just på knäna dessutom. Vi får utvärdera efter hand hur denna form på byxa håller sig när hon växer. 

Mönster: Som inspiration har jag haft haremsbyxan i Ottobre 1/2013. Det är inte exakt den som jag har gjort, men själva byxan är uppbyggd på nästan samma sätt med två platta stycken och en liten grenkil mellan benen. Hårbandet är ritat på frihand och består av en lång vändsydd rektangel vars ändar först viker av utåt och sedan är avsmalnade till spetsar. Länk till en tidigare tutorial om applikationer hittar du här.

Material: Grå jersey med gulorange stjärnor och orange muddtyg, till applikationen dubbelhäftande mellanlägg (från Stoff&Stil) samt totally stable (från Bibbis). 



Med vänlig hälsning

2 kommentarer:

Carina, lurvendesign sa...

Jätte snygga byxor och rolig idé med matchande hårband.

Alice BraLLan sa...

Tack snälla du!