lördag 11 maj 2013

2 Års present!


Tröja!


Denna tröja fick bli en alldeles försenad 2 års present en mycket uppskattad sådan också! Jag får alltid sådan ångest när jag ska sy till mina närmaste kompisar, egentligen fattar jag inte varför men kanske att det är den där rädslan att göra någon besviken för att det är hemsytt liksom, knäppt ja vet men det bara blir så. 

Åter till tröjan jag vet att mamman i huset gillar mönster men kanske inte så mycket färgade mönster om ni förstår vad jag menar så då tänkte jag genast på stjärntyget men att bara välja ett enfärgat fram och bakstycke eller att sy hela tröjan i stjärnor kändes för enkelt så det fick bli en vit applikations stjärna på sidan av framstycket i stället för. Tyckte själv att den blev riktigt fin och jag tror även att den gick hem hos lillkillen.

Att sy applikation kan värka lite svårt men har man bara rätt material så är det inte så klurigt ändå,j jag använder alltid Vliesofix det är som ett tunt papper med lim på båda sidor som man stryker på applikationen och sedan styker man på applikationen på plagget. 
Sedan använder jag mig av Totally Stable  också ett papper där ena sidan är glansig och det stryker jag på plaggets aviga under applikationen, det gör så att tyget inte drar och bubblar sig när man syr fast applikationen. 
Man kan använda vilken söm man vill när man syr fast applikationen men jag använder en söm som heter satängsöm och finns på min hushållsmaskin.

Det är jätte roligt att sy applikationen man kan förändra utseendet helt på ett plagg och det ända som sätter gränsen på vad man vill sy är egentligen fantasin. 


Mönster:
 Eget stl 98

Material:
Enfärgad vit jersey 

Hoppas jag har kunnat inspatserande till lite applikations sömnad nu framöver när vår solen tittar fram och kanske sy lusten med den.
Ha de gott!!

Vänliga hälsningar Pernilla / Mockolini

4 kommentarer:

Fangoria sa...

Superfint resultat! Jag vet hur det är, jag är likadan vad det gäller att ge bort hemsytt, kommer de gilla det?
Men jag är säker på att 2-åringen och mamman uppskattade denna!

Smilla sa...

Jättesnygg!! Jag är också inne på applikationer och stjärnor nu :)

Åsa Tidqvist sa...

ojoj så snyggt!! denna MÅSTE ha blivit högt uppskattad!!

Pernilla sa...

Tack snälla =) Den blev uppskattad!