fredag 10 augusti 2012

Skogen djur i litet set!

Omlott body och muddbyxa.

Jag vet inte om det finns något mer praktiskt plagg till en liten nyfödd en omlottsbody, mycket enklare än att dra body över huvudet och krångla men armarna och så vidare. Nu är det väl också så att man alltid tycker bebisar är så ömtålig fast i själva verket tål dom ganska mycket med tanke på hur dom legat i den trånga magen. 
Mönster och färg på detta set är riktigt unisex och det gillar vi, paret som väntar på den lille till setet vet inte om det är en tjej eller kille som kommer, så då garderar vi oss med detta härliga skogs tyg! Det är så roligt att  även få ge bort små presenter innan bebisarna har kommit tycker jag.



Det finns många varianter på omlottsbody och detta är min jag har knåpat på detta mönster länge, många ändringar har det blivit och äntligen kan jag ta fram mönstret och klippa ut en body direkt utan att ändra först, sådant känns riktigt bra även om det som sagt tagit tid att fått det precis som jag vill. 
Jag gillar en hög gren det vill säga att knäppnngen sitter högt upp nästan på magen, tycker det är både bekvämare mellan låren och lättare att knäppa när grenen ser ut så här men det är naturligt vis en smaksak.





Mudd byxa i mjuk jersey lätt att ta på och av skönt för lilla magen med bred mudd, inget som klämmer. Dessa byxer kommer att kunna användas längre än bodyn med tanke på lång mudd i benslut, praktiskt när dom små inte växer ur allt på direkten.


När jag syr body i dom allra minsta storlekarna sätter jag storleks lappen i grenen tycker det känns så kliigt och skavigt att sätta den i nacken men vill ändå ha lapp så man vet vilken stl det är.


Att tänka på:
När man syr ett plagg med omlott och ska sätta tryckknapp i själva tyget och inte i kantbandet så bör man förstärka tyget på något vis, man kan stryka på mellanlägg eller på stryknings bar bomull eller liknande men jag använder mig av en bit rest tyg som jag klipper i en cirkel och sedan trycker knappen rakt igenom den och tyget i plagget, det fungerar minst lika bra som något annat



Mönster:
Body stl 56 eget ( finns mönster på omlotts body i ottobre 6/2007 och 3/2011 )
Byxa stl 56 eget  ( finns mönster på muddbyxa i ottobre 4/2011 )

Material:
Jersey skogen djur
Jersey Brun med vita ränder
Tunn brun interlock till kantband
Brun mudd
10 mm tryckknappar

Ha de gott!
Vänliga hälsningar Pernilla/ Mockolini

3 kommentarer:

od Andulky sa...

Så sött!!

Pernilla sa...

Tack =)

Anonym sa...

kan man köpa denna? Maila mig på idenfoors@hotmail.com:)