onsdag 8 augusti 2012

Påfyllning i pyjamas garderoben!

Pyjamas linne och shorts.




Ja nu var det dags att fylla på lite pyjamas här hemma, när jag satt och klippte ut dessa så slog det mig vilken lyx att få sova i så fina tyger känns lite extra mysigt att få stoppa om dom små. Det blev linne och shorts lätt och somrigt även om just sommaren lyser med sin frånvaro, det är tur att vi har ett varmt hus! 


Det är lätt att man kör fast i ett och samma mönster och modell när man syr. I alla fall gör jag det, känns enkelt att veta att ett plagg fungerar och man slipper lägga ner en massa energi på att rita ny modeller. Men då tänkte jag tipsa lite hur man i alla fall lätt kan göra små förändringar för variationens skull. Som här ovan på shortsen, dom gula är sydd med fåll längs ner på benet och dom blå har jag busat till en aning. Använde mig av två olika tyger på benen som ni ser, sedan klippte jag bort 2 cm från upp viket på benet och kantade med interlock i stället . Inga jätte stora förändringar men dom skiljer sig ändå en aning från varandra.




Jag gillar att sy pyjamasar i olika varianter för då känner jag att det är lättare att blanda tyger och färger, annars har jag lite svårt att blanda många mönster och kulörer tycker lätt det blir rörigt för ögat men det är roligt att få busa till det lite i bland. Nu var dessa två set otroligt lugna i val av material men det är ju också bra då kan vi använda dom som vanliga sommar set med!









Denna blå pyjamas känns nästa lite sportig nu när jag ser den på bild så här, kanske min lill kille kan drömma sig till att bli tennis proffs eller något liknande!
När jag ändå hade blandat enfärgat och mönstrat på shortsen så fortsatte jag på linnet, enfärgat bakstycke och mönstrat framstycke.


Tänkte jag skulle skriva en arbetsgång på dessa plagg ovan!

Linne:

  1. Sy först ihop den höger axelsömmen. 
  2. Kantar halsringningen och höger ärm håla. (glöm inte att sätta storlekslapp innan kantning)
  3. Sy ihop vänster axelsöm.
  4. Kanta vänster ärm hål.
  5. Sy höger sidosöm.
  6. Fålla neder kanten på linnet.
  7. Sy ihop vänster sidsöm.
  8. Sy ner sömmarna med stickningar (t.ex i ärmhålan, vänster sida på halsringningen.)
Shorts:

  1. Sy ihop mitt fram och mitt bak.
  2. Sy ihop grensömen.
  3. Fålla nederkant på båda benen, eller kanta.
  4. Sy ihop höger sidsöm.
  5. Sy en kanal i midjan 2 cm.
  6. Trä 15 mm resår i kanalen.
  7. Sy ihop vänster sidsöm.         
  8. Sy även här ner sömmen med stickning( t.ex vänster sidsöm i midjan.)                                                                                                                         

Att tänka på:
Var noga med att sy kanalen i rätt centimeter mot resårens mått, annars blir det svårt att trä resåren i kanalen och slutresultatet blir inge bra.

Mönster:
Linne stl 86 eget, men det finns ett gratis mönster på ottobres hemmsida.
Shorts stl 86 eget.

Material:
Blå jersey
Senaps gul jersey


Ha de gott!
Vänliga hälsningar Pernilla /Mockolini

Inga kommentarer: