onsdag 22 augusti 2012

Gula fordon med svart kontrast

"Jag älskar gult", kom min lille son och berättade för mig och pekade samtidigt på detta tyg. 


T-shirt i str 98/104
Gult kan bli lite tråkigt ibland tycker jag. Så på denna tröja passade jag på att ha svart som kontrast. Den är fållad med svart kantband och i halsen är det svart mudd.

Runt ärmsömmarna har jag gjort avig smal tvillingsöm på min CoverPro som dekor och som stickning runt halsmudden är det bred avig tvillingsöm. Dessa svarta detaljer gav lite mer karaktär åt tröjan!

Aviga tvillingsömmar, smal och bred

Mudden har jag gjort 75% av halsens ringning och 4,5cm hög inklusive sömnsmån. Den sydde jag sedan till en rundel som jag vek dubbel, avig mot avig, och som jag sedan sydde fast dubbelvikt mot rätsidan.

Mönster: Eget ihopkok i storlek 98/104

Material: Gul jersey med vita fordon, svart tunn enfärgad interlock och svart mudd från tyghyllan här hemma.

Att tänka på: Det kan vara en god investering att köpa en clearview-fot (genomskinlig pressarfot), framför allt när man skall sy med såhär avvikande färg. På så sätt kan man lättare se exakt var man syr så sannolikheten blir större att det blir jämnt och snyggt. 



Inga kommentarer: