fredag 22 maj 2015

Byxa med vändsydd scarf i förra årets vinnare

"Diamond tiger" var förra årets vinnare i JNY:s designtävling. Nu kan man rösta på vem som skall bli vinnare i år. För att rösta går du in på JNY:s Facebook-sida och klickar "Gilla" på det tryck du tycker om bäst.
Gå in på JNY:s Faceboook och rösta på din favorit 
När det kommer till sådana här dreggelscarfar är det vanligt att man kanske endast vändsyr mot hakan och sedan gör råa overlocksömmar på ytterkanterna. Det kräver ju att man har en OL-maskin eller en passande dekorsöm. På senare tid har jag dock blivit mer och mer förtjust i att vändsy hela scarfen, trots att jag har overlock. Det ser mer arbetat ut. Om man nu inte har en OL så är det ju dessutom ett bra sätt.

Scarfen syr jag i 3 steg. Först syr jag räta mot räta mot halsen, men lämnar ett litet vändhål. Det är ju där det kommer att synas som minst när jag syr ihop det för Sedan syr jag ena långsidan, följt av den andra långsidan. Jag gör alltså inga svängar ute i knäppkanterna på denna variant, utan smalnar helt enkelt av (se bild nedan).
Mönster: Just detta är mitt egna mönster, men JNY säljer ett mönster med både mössa och scarf. Byxorna är ett vanligt muddbyxemönster där jag fickorna ungefär gjort som i denna tutorial.

Material: Diamond tiger och svart muddtyg från JNY. Mintgrön täckt knapp från 3exter.

Med vänlig hälsning

Inga kommentarer: