måndag 30 december 2013

Polar night med knytrosett

Bebisar har ju stort huvud i förhållande till sin kropp. För att enkelt kunna sättapå kläder behöver de ju vara väl tilltagna i halsringningen eller ha någon form av knäppning. På denna body gjorde jag två långa ändar av kantbanden så att man kan knyta en rosett. 

Det var väldigt svårt att fota det svarta kantbandet så att man såg rosetten ordentligt. Men efter att ha reglerat lite exponering och kontraster så syns den ganska bra, åtminstone på min skärm.

Tanken var att sy en body med matchande byxor, men när jag ändå hade maskinerna trädda i svart blev det även en dregglis och en liten mössa i samma tyg som byxorna. Baksidan på dregglisen är i svart muddtyg.

Att tänka på: Där jag gjorde knytningen så sydde jag nästan hela vägen upp i halsen i främre raglansömmen och vek sedan tvärt utåt. Sedan klippte jag bort lite av sömnsmånen i jacket så att ringingen inte skulle bli för stor. Bilden precis här ovan visar hur jag sedan kantat "vecket". Längst ner i vecket sydde jag för hand så att det blev en snävare kurva. Sedan gjorde jag ett kantband som både började och slutade med extra längd. (OBS! För att kantbandet skall synas ordentligt på bilden nedan har jag ändrat en hel del av bildens egenskaper, färgåtergivningen av tyget är därmed inte korrekt på bilden här nedanför)
Mönster: Mönstren är egna, men det fanns en kortärmad raglan-body i Ottobre 3/2013 och babybyxor i Ottobre 6/2013. Mönster till en liknande mössa och dregglis finns hos JNY.


Med vänlig hälsning


Inga kommentarer: