söndag 22 december 2013

Julklänning med knäppbar polokrage

Nu är den svarta siluette åter i lager. Svart, vitt och rött är en återkommande favorit hos mig och detta känns ju väldigt juligt dessutom. 

På klänningen gjorde jag en variant av snedkrage, fast med knäppning hela vägen upp så att man även kan ha den som polokrage. De färgglada knapparna gör att de blir en dekoration för klänningen.  
För att addera ännu mer rött stök jag fast ett litet plasttryck med lite delar av min logga på. Jag funderade även på att göra en applikation av ett stort hjärta på ryggen, men det får bli på ett annat plagg. Att göra applikationer med tät zickzack eller satängsöm är väldans snyggt, men betydligt enklare och snyggt på ett annat sätt är ju att använda raksöm. Använd totally stable bara, så att det inte drar sig. 
Jag gillar klänningen, men jag älskar tajtsen. Denna gång testade jag ett nytt mönster och det blev kanon. Dessutom tycker jag om bredrandiga tyger väldigt mycket. 

Mönster: En raglantröja som jag ställt ut och ringat ur något. Sedan gjorde jag en rektangel som var 20 cm bred och något smalare än urringningen. Till tajtsen har jag använt minikreas mönster för den smalare varianten av tajts och klippt dem utan sömnsmån (+2cm i midja och benfåll). Jag gjorde dem extra långa för att kunna ha länge. 

Material: Siluette svart, svart/röd rand och KAM-knappar från AssuntaStore


Inga kommentarer: