fredag 3 augusti 2012

Linne med det lilla extra!

Linne med vidd och volangkant!


Detta tyg är bara för härligt och så fina färger man blir så där glad av att titta på det, passar perfekt till ett nytt mönster på linne som jag ritat. 
Resultatet blev så bra som jag hoppas på, modellen är vid och rymlig och avslutas med extra volang kant.




Tyckte det var extra roligt att göra tunna axelband, har inte gjort det så ofta förut och det är alltid skoj att variera sig.
Denna modell skulle man kunna förlänga en bit till då skulle den fungera lika bra som tunika eller klänning, vi har tänkt att använda detta linne till ett par shorts det tror jag kommer att bli riktigt coolt. Sedan till hösten tillsammans med jeans och kofta snyggt!

Volangkanten har jag sytt rullfåll både upptill och nertill på hela remsan, innan jag rynkade den med rynktråd. Jag tog i rejält på remsans längd för att få detta resultat, använde mig av hela tygets bredd (170cm) ville ha massa volang.






Att tänka på:
När man syr axelband av kantband så var noga med att mäta, alternativt klippa två lika långa remsor innan man börjar sy. Misstämmer det så kan det bli snett och banden blir ojämna inte så roligt.
Jag sydde med måttbandet bredvid pressarfoten och när måttet från övre delen på framstycket till kantbandet som ligger i bandkantaren mätte 15 cm så stoppade jag dit bakstycket och sydde vidare. 


Mönster: 
Eget stl 122

Material:

Ha de gott!
Vänliga hälsningar Pernilla / Mockolini 

Inga kommentarer: