söndag 13 juli 2008

Mina svar på Give and Get.

Vad pysslar du oftast och helst med som hobby och hur?
Just nu är det sömnad som gäller för hela slanten, men annars gillar jag virkning också. Sticka kan jag överhuvudtaget inte.

Hur länge har du pysslat?
Sedan jag föddes (kan man skriva så? det känns iaf som så) På senare år har det visserligen eskalerat och jag är den typen som inte kan sy en sak, utan om jag börjar så gör jag minst 20 av samma modell.

Vilken typ av maskiner syr du på?
Jag syr på pfaff overlock, sedan har jag en janome coverpro som jag använder till mina kantband och en vanlig Husqvara viking symaskin, sedan har jag turen att äga en brodyr symaskin som man kan brodera massor med men som jag tyvärr inte hunnit lära mig så mycket om ännu.

Vilket litet pysseltillbehör skulle du behöva?
Jag brukar ju köpa det jag behöver direkt, så jag brukar sällan sakna något. Men mina knappnålar börjar ta slut, har läst någonstans att det skall finnas någon form av spraylim för textilier, det skulle ju vara grymt.

Någon annan hobby eller stort intresse?
Husbygge har varit vår hobby och intresse i många år, men eftersom vi precis byggt (nästan) klart vårt hus får det bli inredning, jag gillar enkelt och stilrent. Annars är det att designa kläder. Ett tv-program jag aldrig missar är Projekt Runaway på 3:an på onsdagar.

Vilket är ditt favoritdjur?
Har haft hästar och det har varit mitt favoritdjur länge, men eftersom jag blev allergisk för dem och alla andra djur med päls får jag säga delfin, för att de är så vackra.

Har du djur? I så fall vilket?
Nej (eller räknas kaniner på tyg?)

Är du allergisk mot något djur? I så fall vilket?
Häst, hund, katt, kanin och alla andra djur med päls.

Är du allergisk mot något annat?
Björkpollen och råa morötter

Hur bor du? Hus eller lägenhet?
Egendesignad och egenbyggd sutterängvilla

Behöver du något litet till hemmet? I så fall vad?
Jag har funderat på detta, och kommer inte fram till något bra, Jag behöver mest stora saker, såsom ett badkar till övervåningen. Vi har ju ett badrum som inte är färdiginrett, det kommer att gå i vita väggar, grå brun aktiga skåp, vit porslin, rostfria blandare. vi har inte bestämt vilken övrig färg vi skall matcha med här, men vi skulle ju behöva småsaker till badrummet såsom tex handdukar, någon snygg krok till handdukarna, toalettpappershållare eller annat dylikt som man behöver i ett nytt badrum. Min sambo gillar inte när saker ligger framme, och jag gillar inte när saker är inkastade i garderober eller lådor. Var sak har sin plats. Så förvaring för oss är A och O.

Vilken storlek har du på kläder?
Jag är en typisk Medium, strl 38. Ibland kan jag ha strl 40 nedtill pga av benlängden och höfterna. Jag gillar ej hög midja på kläder och klär mig gärna i loose fit.

Om du har barn? I så fall vilket kön, ålder och klädesstorlekar har de?
Pojke 5år, strl 110, och flicka snart 3 år, strl 98

Favoritfärger och hatfärger?
Turkos (ialla dess slag) är favorit, men även brun, vit, grå, även rosa gillar jag. Just nu gillar jag starka färger och starka kontraster.
Hatfärger får bli alla pastellfärger, såsom babyrosa, babyblått, mintgrön.

Vilka material gillar du eller ogillar du?
Jag gillar bomull, ull men även polyseter material såsom fleece. Jag gillar inte material som man fastnar i om man är torr om händerna tex insidan på WCT, det ryser jag av.

Vilka mönster på tyger gillar du bäst?
Jag gillar mönster som berätter något, som tex landskapmönster, jag gillar inte så mycket småblommigt romantiskt, utan mera klara enkla lätta mönster inte för skrikiga. Jag gillar inte kökstyger med tex paprika, chili, citroner och dylikt på.

Vilken typ av klädesmodeller är du mest förtjust i?
Till mig själv är det tighta trikåklänningar/tunikor, på barn är det tighta trikåkläningar/tunikor och traditionell A-klänning av vävt tyg. Byxor kan både vara loose fit eller riktigt tajta. Jag gillar det mesta helt enkelt.

Retro, vintage, romantiskt eller annat?
Jag måste nog svara någonstans mellan retro och modernt. Jag gillar färgstarkheten som ofta finns i de som kallas retro, men jag gillar också när nymodigheter och när man skapar något nytt med inspiration av retro.

Pojk/flick eller unisex?
Jag gillar både och, Jag gillar att klä min tjej i rosa och klänningar och jag gillar att klä min kille i snygga killkläder såsom jeans och en snygg v-ringad pullover. Men jag gillar också tanken på unisex

Nytt eller second hand?
När det gäller kläder till barnen blir det alltid nytt (kanske för att jag har en barnbutik) men när det gäller tyger till kläder så blir det oftast second hand. Skulle jag välja för miljön skulle jag säga Second hand, men tyvärr lever vi i ett slit och släng samhälle. Kläderna idag är för billiga. Vi köper för mycket kläder som vi använder för kort tid, tyvärr.

Favoritsmak?
Melon, Nektarin, Vindruvor. (Visst jag gillar också Lakrits och annat godis men inte min tandläkare)

Favoritlukt?
Nytvättade lakan, Vanilj, Min sambos parfym (van gils tror jag den heter)

Musiksmak?
Jag är verkligen allätare, jag gillar all musik.

Favoritböcker?
Länge sedan jag läste, men när jag gick i gymnasiet så plöjde jag igenom hela serien av Isfolket med Margit Sandemo, tror att det var 52 böcker. Jag kunde läsa i sträck genom hela natten och sedan gå till skolan på morgonen. Nu blir det mest sömnadsböcker i alla dess slag, jag inspireras av bilder och och jag önskar att jag hade alla som finns.....

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan!
Har utmanat dig i min blogg. Hoppas du hinner med o svara *ler*. Såg förresten att din länk till min blogg tyvärr inte stämmer - den bloggdelen finns inte kvar längre. Trevlig sommar!
Marine